Solved

Dutch trajectory with NS Flex Dal Vrij

  • 27 February 2023
  • 8 replies
  • 405 views

I thought I figured it all out… I am travelling with my Interrail Global Pass (mobile) for the first time. My first journey is from Amsterdam to Frankfurt, with ICE 123. In the Netherlands, I have a NS Flex Dal Vrij subscription, which should allow me to travel for free on the Dutch part of the trajectory. I read everything I could find about this, on this forum and on the NS website. So what I did: I added a trip to my pass, manually added a journey to my trip with the ICE 123, starting at Emmerich(Gr), ending in Frankfurt. I brought my NS card but did not check in in Amsterdam. This is how I understand I should do this.

However, the NS personnel on the train made me pay a ticket from Amsterdam to Emmerich(Gr), maintaining that I could only travel on my NS Flex subscription without checking in if I had a ticket from Amsterdam to the border station as well. This cost me 61 Euro (1st class). They did not give me a 50 euro fine.

  • Were they right?
  • If so, how could I do this in the future, without using my free national journey, which (as far as I understand it) will activate automatically when I enter a journey starting from Amsterdam?
icon

Best answer by rvdborgt 27 February 2023, 12:02

View original

8 replies

Userlevel 7
Badge +9

Het nadeel van UVB lijkt me dat je dan automatisch ook een boete krijgt (dat zeiden ze althans), dus dan gaat de inzet van het spel wel weer omhoog...

Als je heel zeker bent, zoals in dit geval, is een UVB zonder echt risico. Je hebt immers precies gedaan wat NS schrijft.

Even uit nieuwsgierigheid om een goed beeld te krijgen van waar dit fout gaat:

Was je de grens al gepasseerd toen men je kwam controleren? De controle-handheld geeft standaard NS Flex aan zonder details over je abonnement. Die informatie verschijnt een tel later, maar wanneer het apparaat geen (degelijke) internetverbinding heeft, werkt dat niet.

 

Verder heeft Rian inderdaad volledig gelijk.

 

 

Userlevel 7
Badge +9

Ik heb de link aan de conducteur laten zien (ik zit nog in de trein) en hij beweert dat NS Flex Dal geen recht geeft op 100% korting omdat het “reizen op rekening” zou zijn…

Aha, dan moet die FAQ misschien worden bijgewerkt door "Flex” daarin ook te noemen.

Laura vraagt om je te melden op het forum van de Nederlandse Spoorwegen, om daar restitutie te regelen:

 

https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/abonnement-icm-interrail-in-buurland-76516?postid=558752#post558752

Even uit nieuwsgierigheid om een goed beeld te krijgen van waar dit fout gaat:

Was je de grens al gepasseerd toen men je kwam controleren? De controle-handheld geeft standaard NS Flex aan zonder details over je abonnement. Die informatie verschijnt een tel later, maar wanneer het apparaat geen (degelijke) internetverbinding heeft, werkt dat niet.

 

Verder heeft Rian inderdaad volledig gelijk.

 

 

De controle vond plaats in Nederland. Een van de conducteurs checkte mijn OV kaart en zei dat er  “reizen op rekening” op stond en dat ik daarom had moeten inchecken, want dat moest volgens hem altijd bij “reizen op rekening”. Nadat ik jullie antwoorden binnen had gekregen heb ik het nog aan een andere conducteur gevraagd met een wat vriendelijker uitstraling, en die heeft mijn kaart ook gescand en zag toen dat er ook “vrij buiten de spits” opstond (of zoiets, in ieder geval waar mijn Dal Vrij op neerkomt), gaf mij gelijk dat dit dus een abonnement was dat mij op dat moment 100% korting gaf, gaf mij ook gelijk dat ik dus van mening was dat ik volgens de tekst op de FAQ niet hoefde in te checken, maar herhaalde daarna dat volgens hun instructies mensen met “reizen op rekening” altijd moeten inchecken. Ze verwachtte dat ik mijn geld wel terug zou krijgen. Het zou dus inderdaad kunnen dat het probleem was dat de eerste conducteur niet meteen mijn hele kaart kon lezen. De eerste betaling mislukte ook door slechte internetconnectie.

 

En prima, ik meld me op het NS forum via de link! Ik vind ook dat dit goed geregeld moet worden, ook al krijg ik mijn geld terug.

Userlevel 7
Badge +9

Je hebt alles correct gedaan. Helaas is er ook na meer dan 10 jaar OV-chipkaart nog altijd personeel, zelfs bij NSI, dat niet weet hoe het werkt.

Voor internationale reizen check je nergens in of uit (met enkele uitzonderingen, maar daar hoort dit niet bij). In dit geval had je kunnen inchecken, maar eigenlijk wil je dat niet omdat je dan een incomplete reis krijgt. En omdat de daltijden voor internationale reizen afwijken, met name in de middagspits, wil je soms niet inchecken omdat je dan dubbel betaalt. NSI heeft er ook een duidelijke FAQ over, die je een volgende keer aan het personeel kunt laten zien. Belangrijkste tekst daaruit:

Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.

Heb je een Uitstel van Betaling of moest je echt betalen? Een UVB is het beste want de NSI-klantenservice heeft maanden achterstand. Geld terugvragen kan bij NSI:

https://support.nsinternational.com/app/webflow/vraag

Laat dus bij een volgende keer de genoemde FAQ zien en als ze het er niet mee eens zijn, vraag dan om een UVB. Dan hoef je niet achter je geld aan te lopen.

Dank je wel! Deze FAQ link had ik nog niet :-) Het nadeel van UVB lijkt me dat je dan automatisch ook een boete krijgt (dat zeiden ze althans), dus dan gaat de inzet van het spel wel weer omhoog...

Ik heb de link aan de conducteur laten zien (ik zit nog in de trein) en hij beweert dat NS Flex Dal geen recht geeft op 100% korting omdat het “reizen op rekening” zou zijn…

Reply