Solved

What ticket to book in home land?

  • 28 November 2022
  • 6 replies
  • 80 views

I used my homeward and outward trip in homeland. So I need to buy a ticket now to the border, but train does not stop at the border. Do I need a ticket to the last station in homeland, to the first stop in Belgium or to the border station where the train does not stop?

icon

Best answer by rvdborgt 28 November 2022, 14:15

View original

6 replies

Userlevel 7
Badge +10

hi it depends from the train route. Using IC and ICE to Germany you need to pay from the virtual border point (tickets available only from ticket offices), same should work for IC Brussel. It could cost less to book till the first station in Germany or Belgium if you get a saver ticket. 

To use Thalys and Eurostar you need on all the route an valid ticket and can’t split up.

Userlevel 7
Badge +9

Een treinkaartje tot aan de Belgische grens kun je op nsinternational.com kopen door een Belgische bestemming te kiezen en de korting "Vrij reizen op traject in België” te kiezen. Geef je Nederlandse korting ook aan, als je die hebt.

Als je een abonnement hebt dat in heel Nederland geldig is (bv. Dal Vrij of Weekend Vrij of Altijd Vrij), dan heb je geen extra treinkaartje nodig, want zo'n abonnement is tot aan de grens geldig (eventueel alleen tijdens bepaalde periodes, zie deze pagina voor geldigheid bij internationale reizen).

Thnx both. Very helpful and very quick reply! 

 

Userlevel 7
Badge +5

ALS je het zo kan plooien dat die extra uit+in reisjes op weekends vallen binnen 1 mnd dan is weekendvrij-voor nu net 32€ de allerbeste keus. Los geboekte tickets tot grenspunten zijn vaak uitzonderlijk duur. Maar dat hangt er ook vanaf hoe ver je van de grens woont

PS ALS het heel toevallig NAAR/Van BE is tot eind febr-dan is er nu nog-snel wezen!-ook een heel voordelige aanbieding als zwarte vrijdag bij NS-internat. vanaf thuisplek tot bvb Noorderkempen-maar dan moet je wel dus op die dag in die trein zitten die eropstaat-tot daar.

Zelf had ik een 3-maandspas tot half nov, gekocht in de 50% OFF sale-en heb steeds voor in NL mijn DalVrij gebruikt (als senior ook zeer voordelig), steeds tripjes van max 1 week-hoef je niet zoveel bagage mee te torsen. Die ene keer dat ik in de spits wegmoest en daarvoor de UITreis gebruikte kwamen er dus prompt problems in die BeNeLux omdat de dame van de controle er niks van begreep. Ze zou het met hogerhand gaan uitzoeken en is niet weergekeerd.

ALS je het zo kan plooien dat die extra uit+in reisjes op weekends vallen binnen 1 mnd dan is weekendvrij-voor nu net 32€ de allerbeste keus. Los geboekte tickets tot grenspunten zijn vaak uitzonderlijk duur. Maar dat hangt er ook vanaf hoe ver je van de grens woont

PS ALS het heel toevallig NAAR/Van BE is tot eind febr-dan is er nu nog-snel wezen!-ook een heel voordelige aanbieding als zwarte vrijdag bij NS-internat. vanaf thuisplek tot bvb Noorderkempen-maar dan moet je wel dus op die dag in die trein zitten die eropstaat-tot daar.

Zelf had ik een 3-maandspas tot half nov, gekocht in de 50% OFF sale-en heb steeds voor in NL mijn DalVrij gebruikt (als senior ook zeer voordelig), steeds tripjes van max 1 week-hoef je niet zoveel bagage mee te torsen. Die ene keer dat ik in de spits wegmoest en daarvoor de UITreis gebruikte kwamen er dus prompt problems in die BeNeLux omdat de dame van de controle er niks van begreep. Ze zou het met hogerhand gaan uitzoeken en is niet weergekeerd.

Hier idem: Global Pass tot 18 dec. In en uitreisjes met vrij-reizen-dagen willen doen, maar die zijn niet online te boeken. 1x week naar Litouwen, 1x week naar Berlijn, nu a.s. zaterdag laatste trip met de Eurostar naar Londen. Ik woon op Texel, dus reis v.a. Den Helder. Laatste keer begripvolle conducteur toen ik beloofde in A'dam mijn vrij-reizen-dag op te halen. Kortingskaarten gelden niet op de Eurostar, begrijp ik nu. Dus ga ik nu kijken naar die 32 euri. Dank!

 

Userlevel 7
Badge +9

Hier idem: Global Pass tot 18 dec. In en uitreisjes met vrij-reizen-dagen willen doen, maar die zijn niet online te boeken. 1x week naar Litouwen, 1x week naar Berlijn, nu a.s. zaterdag laatste trip met de Eurostar naar Londen. Ik woon op Texel, dus reis v.a. Den Helder. Laatste keer begripvolle conducteur toen ik beloofde in A'dam mijn vrij-reizen-dag op te halen. Kortingskaarten gelden niet op de Eurostar, begrijp ik nu. Dus ga ik nu kijken naar die 32 euri. Dank!

Vrije reisdagen (Keuzedagen) gelden ook tot/vanaf de grens, maar niet in Eurostar/Thalys/Nightjet.

Voor de uitreis kun je een Keuzedag gemakkelijk laden en activeren. Voor de terugreis op een andere dag kun je een Keuzedag niet activeren als je het land binnenkomt. Het zou echter geaccepteerd worden als je dat dan doet bij de eerste overstap in Nederland, zie bv. deze post of deze post.

Reply