Solved

Skiing from febr 18 from Lille to Aime La Plagne


We want to go skiing by train come february 18 tot 25 and want to book the TGV Inoui from Lille Europe to Aime La Plagne. We are a family of 4 from Belgium Will we be able to use the Interrail pass one country and also WHEN Will we be able to book?

Thank you! 

icon

Best answer by rvdborgt 6 October 2022, 20:47

View original

13 replies

Userlevel 7
Badge +3

If it is just a solitary return journey you are making then regular tickets are likely the best option, interrail passes are only worth it for multiple journeys.

 

Search and book here for regular fares on French trains:

https://www.sncf-connect.com/en-en/

Userlevel 7
Badge +9

TGVs in France can often be booked 3 or sometimes 4 months in advance. Check this page:

https://travel.b-europe.com/Eurail-GE/en/booking-tgv#TravelWish

You can use a one country pass for France for this TGV but not for any travel from Belgium to France. A one country pass for France is only valid in France, from the border.

Userlevel 7
Badge +7

If it is just a solitary return journey you are making then regular tickets are likely the best option, interrail passes are only worth it for multiple journeys.

 

Search and book here for regular fares on French trains:

https://www.sncf-connect.com/en-en/

Dag @Sofie Moeyaert

Gewone tickets lijken hier inderdaad de beste optie - toch als je geen andere treinen buiten deze twee TGVs neemt. Met interrail en de TGV reservaties ben je snel duurder af, dan een paar minder gekende opties.

Vanuit Rijsel vertrekken met de TGV is vaak goedkoper dan vanuit België met de TGV. Dat heb je alvast goed gepland! Je kunt gemakkelijk en goedkoop in Rijsel raken door een Multi Pass of weekend ticket naar Moeskroen te nemen, en dan een weekendticket Moeskroen-Rijsel.- Maar dat weet je misschien al.

TIP: kijk zeker eens naar de Carte Avantage van de SNCF: https://www.sncf.com/fr/offres-voyageurs/cartes-tarifs-grandes-lignes/carte-avantage-adulte. Voor dit soort reizen is dit heel interessant.

Tot -30% korting voor volwassenen (je kan één volwassene mee laten profiteren van die kaart) en tot 60% korting voor (tot 3) kinderen tot en met 11 jaar. Bovendien zijn er maximumprijzen (79 EUR per rit max voor volwassenen, voor de langste reis). De kostprijs van zo’n kaart is dan snel meer dan terugverdiend met maar één reis!

Het enige voorwaarde is dat je een heen en terugreis boekt en ergens een nacht in het weekend verblijft, maar dat lijkt me zeker het geval, op basis van je geplande data.

Veel plezier!

@BrendanDB Ik probeer mijn weg er in te vinden, maar het is toch echt een kluwen 😉

 

→ Een Interrail pas voor ons vier ( 2 volw, 1 14-jarige en 1 11-jarige ) voor ‘One Country’ en 3 reisdagen zou 419€ kosten. Als ik rond kijk zou daar nog een 12€ pp per rit bijkomen, dus maak daar nog 100€ bijkomend van kom ik op een 515€ voor H&T. (wat we geweldig zou meevallen vinden!)

→ Kijk ik naar diezelfde ritten die nu al open staan op de site van SNFC ( TGV INOUI 5190, die op 31/12) kom ik toch op heel wat meer, zelfs met de eventuele voordeelkaart van de SNFC?

→ Diezelde treinen kan ik wel niet vinden hier op de site van interrail om te reserveren? Uitverkocht? Zijn er dan dus beperkte plaatsen voor interrailpasses op die treinen?

→ Als ik doorklik lijken die treinen ook maar vrij te komen op hoogstens 3 maand op voorhand?

Het blijft zo wel beetje een gok en ben dan bang een interrail pass ‘voor niets’ te kopen 😬

Userlevel 7
Badge +7

Dag @Sofie Moeyaert 

 

31/12 is een zeer dure dag. Net voor nieuwjaar, kerstvakantie, iedereen is dan onderweg in Frankrijk naar vrienden en familie. Niet meteen een goeie referentie voor je reisperiode. Voor meer realistische prijsindicaties best een andere periode kiezen. 

Het is inderdaad een kluwen, maar genozg volk hier om je te helpen ;) 

Ik heb snel even opgezocht op andere data en ik vind prijzen van 183 euro heen en ca. 180 a 200 euro terug.  Wel wat goedkoper dus dan interrail one country met reservaties bij! (Het is met de kortingskaart berekend, dus je moet er nog 50 euro bijrekenen). Wat dus op zo'n ca. 433 euro komt. Best wel een verschil. Soms zijn er acties waar je de kaart voor 25 euro kunt kopen. Best in het oog houden dus :) 

SNCF opent boekingen inderdaad 4 maand op voorhand, soms iets langer op voorhand in de zomee. Maar hier duidelijk niet. Even wachten en een herinnering aanzetten dus, voor je de beste prijs kan boeken. :)

Meer info hier: https://www.sncf-connect.com/aide/l-ouverture-des-ventes

De dienstregeling in Europa verandert collectief op rond 11-12 december, dus in het najaar boeken voor het voorjaar is vaak moeilijk, omdat de dienstregeling nog niet volledig gekend is voor het volgend jaar. Da's altijd een lastig moment. 

Maar ik denk dat het zelf nog een tikje goedkoper kan dan die prijzen op willekeurige dagen eind december die ik heb gekozen.

Er zijn inderdaad beperkte plaatsen voor interrail, toch voor die prijs van 10 - 12 euro per reservatie. Als die plaatsen zijn gevuld is het al 20 euro reservatienost per plaats. Dan tikt het verder aan... 

Userlevel 7
Badge +9

In december is er ook vaak een kortingsactie voor Interrail. Vaak 10 tot 15% korting. Dit wordt niet van tevoren aangekondigd maar je kunt je wel op de nieuwsbrief abonneren. Als je een Interrail zou nemen, dan zou ik in ieder geval nog wachten met de aanschaf. Reserveringen kun je al van tevoren maken zonder de pas te hebben.

Als de treinen nog niet op de website van Interrail staan, dan is dat geen probleem. Die website krijgt niet zo vaak updates. Bovendien worden daar de gecontingenteerde TGV-reserveringen van 10€ niet verkocht, alleen maar die van 20€. Verder betaal je 2€ per persoon en trein boekingskosten. Dus je boekt reserveringen beter via de NMBS-website:
https://travel.b-europe.com/Eurail-GE/en/booking-tgv#TravelWish

(4€ boekingskosten per bestelling; dat kan ook 1 retour voor meerdere personen zijn)

Ofwel boek je reserveringen aan het NMBS-loket; daar zijn er voor reserveringen geen boekingskosten.

Userlevel 7
Badge +7

 

Ofwel boek je reserveringen aan het NMBS-loket; daar zijn er voor reserveringen geen boekingskosten.

 

Je hebt wel helaas wel een "dossierkost" voor reserveringen aan een loket. 9 EUR... Online is dus qua kost soms goedkoper dan het loket. 

Userlevel 7
Badge +9

Ofwel boek je reserveringen aan het NMBS-loket; daar zijn er voor reserveringen geen boekingskosten.

Je hebt wel helaas wel een "dossierkost" voor reserveringen aan een loket. 9 EUR...

Niet voor losse Interrail-reserveringen.

Userlevel 7
Badge +7

Weer iets bijgeleerd dan :)

Userlevel 7
Badge +10

Bear in mind that a pass is flexible if plans change, pre bought tickets may not be exchangeable or refundable if your plans change, especially if they are “saver” tickets.

Ondertussen heeft snfc op hun website gezet dat boekingen voor deze treinen op 9 november starten. Is dat dan echt om middernacht op post? Of vanaf een bepaald uur? 😊

Ondertussen heeft snfc op hun website gezet dat boekingen voor deze treinen op 9 november starten. Is dat dan echt om middernacht op post? Of vanaf een bepaald uur? 😊

@BrendanDB ,enig idee om welk uur dit zou open gaan? Bedankt! 

Userlevel 7
Badge +7

Ondertussen heeft snfc op hun website gezet dat boekingen voor deze treinen op 9 november starten. Is dat dan echt om middernacht op post? Of vanaf een bepaald uur? 😊

@BrendanDB ,enig idee om welk uur dit zou open gaan? Bedankt! 

 

Dag @Sofie Moeyaert

Normaal is dat inderdaad om middernacht. Ik heb weet van die-hards die tot dan opblijven om te boeken.

Geen idee of dat een vakantieperiode is ergens in België of Frankrijk, maar mocht het in een vakantie vallen zou ik wel paraat staan om middernacht. Buiten een vakantieperiode zou ik er mijn slaap niet voor laten ;)

Reply