Solved

Eurail from Amsterdam

  • 2 March 2023
  • 4 replies
  • 110 views

Hi! Ik heb een Interrail pas. 3 maanden lang Europa.

Op 29 maart zal ik deze voor het eerst gebruiken voor een retour naar Basel (terug 2 april). Vanaf Amsterdam via de nachttrein. 

Nu wil ik ook naar London met Eurail. Ik wil vanaf Amsterdam of Rotterdam met deze internationale trein. In mei wss.

Maar ik zie op de website dat je maar één keer het land uit en in mag rijden. Hoe werkt dat in de praktijk?

icon

Best answer by BrendanDB 2 March 2023, 09:46

View original

4 replies

Userlevel 7
Badge +7

Die inbound/outbound travel days werken als volgt: Je kan op twee van de dagen, in die drie maanden ook in je land reizen. Of dat nu twee keer uitreizen, is of twee keer inreizen, of 1x en 1x uit maakt eigenlijk niet uit. Houd die data vooral voor die routes, die de duurste opties zouden zijn met gewone tickets.

Als die opgebruikt zijn, en je wil nog enkele keren terug naar Nederland, dien je een gewoon ticketje vanaf/naar het eerstvolgende grenspunt te kopen, naar/uit je bestemming in Nederland. Eens buiten Nederland, kun je je reizen met de pass kunt verder zetten.

Voor de Eurostar kun je gewoon een ticket kopen naar de Belgische grens, dan vanaf daar met je pas naar Brussel en vandaar je reis verder zetten met Eurostar. Er zijn veel meer vertrekken met Eurostar in Brussel, dan vanuit Amsterdam. De goedkoopste optie naar Brussel is waarschijnlijk de IC Amsterdam-Brussel (afhankelijk van waar in Nederland je vertrekt)

Super dank! Wel zie ik dat het amper goedkoper is mbt reserveringen om Eurostar te doen met Interrail dan gewoon los kopen bij hen… beetje jammer.

 

Maar ik begrijp het nog niet helemaal, ik kan dan de trein van Amsterdam CS naar Noorderkempen nemen voor €6.5 en dan naar Brussel, en London via Interrail.

 

Maar ik heb NS vrij in Nederland, zou er dan niet een mogelijkheid moeten zijn gratis of alleen voor de toeslag tussen Amsterdam en Rotterdam (daar vragen ze extra geld) dit stuk af te kunnen leggen?

 

 

Userlevel 7
Badge +7

Als je ruim op tijd koopt bij Eurostar kunnen tickets gelijkaardig met Interrail zijn, maar absoluut niet altijd. Eurostar is snel prijzig :)

Als je NS vrij hebt, kost het je inderdaad helemaal niks, buiten de IC Direct toeslag. Vanaf het grenspunt kun je je interrailpas gebruiken. 

Best je reis dan manueel instellen op de rail planner app. Voor de IC-Amsterdam Brussel is het grenspunt normaliter Hazeldonk (gr. Be/Nl) 

Userlevel 7
Badge +9

Het is discutabel of je bij Interrail vanaf de grens plus NS Vrij wel een toeslag voor de IC Direct nodig hebt. Bij een vergelijkbare situatie, nl een gewoon internationaal ticket met 100% korting in Nederland, heb je immers die toeslag ook niet nodig (dat staat dan op het ticket). En als je gebruik maakt van een inreis of uitreis op Interrail ook niet.

Reply