Omslachtig

  • 28 April 2022
  • 8 replies
  • 536 views

Het invoeren van elke reis die je maakt is vreselijk omslachtig en onnodig. Als ik een maand pas heb, is dan een code voor 1 (of 2 of 3 ) mnd niet  gewoon veel makkelijker. Net als bij de gewone OV abonnementen. Dan kun je echt VRIJ in en uitstappen wanneer je wilt. Nu moet je verplicht de trein nemen die je invoert. (big brother watching you)

Verder is het ook heel omslachtig om nogmaals je eigen land in en uit te reizen, je bent ook dan niet vrij om de trein te nemen die je wilt, omdat deze bv niet aansluit bij de kaartjes die je koopt voor je eigen land (met je eigen kaartje , is de trein die je wilt nemen, soms gewoon niet te boeken.) heel bizar


8 replies

Userlevel 7
Badge +9

Het is andersom: je moet de trein invoeren die je neemt. En je bent vrij elke trein te nemen van de deelnemende spoorwegen en je hoeft je van tevoren nergens op vast te leggen. De enige beperking vormen treinen met verplichte reservering.

En ja, de mogelijkheid om in eigen land te reizen is beperkt en als je dat vaker wilt, dan heb je daarvoor een extra kaartje vanaf de grens nodig. Maar ik snap niet wat je bedoelt met:

"je bent ook dan niet vrij om de trein te nemen die je wilt, omdat deze bv niet aansluit bij de kaartjes die je koopt voor je eigen land (met je eigen kaartje , is de trein die je wilt nemen, soms gewoon niet te boeken.)”

Heb je daar een voorbeeld bij?

Userlevel 3
Badge +3

Het registreren van je reis is (mede) om misbruik te voorkomen. Het is niet de bedoeling dat mensen elke dag op hetzelfde traject pendelen.

Stel je werkt in het buitenland, en reist 3 maanden lang elke dag tussen dezelfde twee stations. Daar is Interrail niet voor bedoeld. Dan zou niemand ooit nog normale tickets kopen. 🤓 

Ik reis zelf vaker héén en wéér naar Nederland, omdat ik mijn Interrail reis in verschillende periodes indeel. Maar dan gebruik ik een NS weekend vrij abonnement op het Nederlandse deel van de reis. Dan kan je toch voordelig vaker de grens over.

Userlevel 7
Badge +9

Stel je werkt in het buitenland, en reist 3 maanden lang elke dag tussen dezelfde twee stations. Daar is Interrail niet voor bedoeld. Dan zou niemand ooit nog normale tickets kopen. 🤓 

Gewoon elke 3 maanden een 3-maands Interrail kopen zou dan een zeer interessante optie zijn...

Userlevel 3
Badge +3

 

Stel je werkt in het buitenland, en reist 3 maanden lang elke dag tussen dezelfde twee stations. Daar is Interrail niet voor bedoeld. Dan zou niemand ooit nog normale tickets kopen. 🤓 

Gewoon elke 3 maanden een 3-maands Interrail kopen zou dan een zeer interessante optie zijn...

Precies, ik heb naast een Nederlandse ook nog een Deense nationaliteit. Dus zou wellicht ook in NL kunnen reizen, maar dat gaan we maar niet doen…. lijkt me niet de bedoeling 😁

Ik heb de kaart om 3 maanden vrij te kunnen reizen. 

Het is nu niet vrij, elke reis die ik doe/maak moet ingevoerd worden, voordat ik de trein instap.

Waarom is scannen net als met een OV kaart/abonnement niet voldoende? daar hoef je ook de reis niet in te voeren.

Ik gebruik mijn inter rail ook dus in verschillende periodes/etappes.

Ik wil bv nu niet een uitreis,(ik wil nl een inreis op de terugweg) Dan zie ik trein A die gaat naar Z, super. Wil ik een NL treinkaartje kopen naar E, net over de grens…..kan ik vanaf daar niet met trein A, want deze stopt niet daar. Hij rijdt er wel langs. (nee ik wil er ook al inzitten en koop dus braaf een kaartje voor tot net over de grens). Maar trein A kun je dan ook niet invoeren, dan moet je een andere trein B invoeren, die stopt in E, maar ja bij die trein B moet je dan  3x overstappen en kom je veel later aan, dat wil ik juist niet. 

Dus wordt je verplicht een kaart te kopen tot een echte halte van trein A en dat is dan ver in t volgende land , en qua prijs dan "kassa” terwijl ik in t volgende land in principe vrij reizen hebt.

Verschil in mijn geval zo'n 30 euro extra betalen. Ik wil best mijn ticket in NL betalen tot net over de grens, maar het zou echt fijn zijn als je dan ook gewoon de trein van je wens kunt nemen.

Ik heb geen andere OV kaarten, of abo's.

Hoe lossen anderen dit op?

Hoe kan Inter-rail dit oplossen?

Userlevel 3
Badge +3

Je kan normaal gesproken in de app een manuele reis invoeren. Dan kan je een grensstation invoeren, ook al stopt de trein er niet. 
 

NS moet je een kaartje verkopen tot precies OP de grens. Bijvoorbeeld Zevenaar/Emmerich Grens, Hengelo Grens of Roosendaal/Essen Grens. 
 

Je kan dan gewoon blijven zitten, ook al stopt de trein niet. 
 

Er is nu alleen wel een bug in de iOS app. Na het invoeren van een manuele reis, doet het ticket het soms niet meer. Ik hoop dat Interrail dit heel snel opgelost. tot die tijd zou ik een andere niet-manuele route erin zetten vanaf het eerste station waar de trein stopt, ook al klopt die niet helemaal. 

Kom je er zo uit? Als je nog vragen hebt over een specifieke trein of traject, dan kan je het gerust vragen.

Hoi Sebastiaan, dank voor je reactie.

Zo'n kaartje moet je dan op een station aanschaffen? of kan dat digitaal?

En digitaal, zet je dan Zevenaar bv erin want een combi station is het niet.

Inderdaad de app, werkt dan niet en maakt er automatisch een in/uitreis van. 

 

Ik had de treinreiswinkel al gebeld, maar ook zij gaven aan zo ingewikkeld moest als dat ik beschreef en dat vind ik bijzonder vreemd.

 

Ik ga de reis van een eerst stop erin zetten en probeer aan een ticket de komen tot de grens ;-)

 

groet

 

Userlevel 7
Badge +9

Je hebt voor extra reizen in je woonland een extra kaartje tot/vanaf de grens nodig (het grenstariefpunt). Dat is ook gewoon te koop, eventueel aan een loket. Het kan wel zijn dat een kaartje tot het eerste stopstation van de trein goedkoper is omdat sommige tarieven alleen naar een station te koop zijn en niet tot aan de grens. Dat is bv. zo bij reizen naar Duitsland waarvoor een (Super)Sparpreis te koop is.

Voor reizen naar België kun je bij NSI online de korting "Vrij reizen op traject in België” kiezen (plus een eventuele korting in Nederland). Je krijgt dan een kaartje met 100% korting in België, wat neerkomt op een kaartje tot of vanaf de grens.

Voor Duitsland is er weliswaar de kortingsoptie "BahnCard 100” maar daarmee krijg je ook automatisch 15% Railplus-korting in Nederland en niet iedereen heeft een Railplus-kaart. Als je echter in Nederland Voordeelurenkorting hebt, dan kun je die optie op de NSI-werbsite wel gebruiken, aangezien je dan in Nederland de hogere VDU-korting krijgt.

Het grenspunt vind je in de planner als je de treindetails bekijkt. Voor de ICE is dat bv. Emmerich(Gr), of bij omleiding Venlo(Gr).

Reizen tot of vanaf de grens moet je in de app meestal handmatig invoeren, zoals andere reizen die niet in de planner zitten: voer een reis in in de planner, scroll in de resultaten naar onder en toets op "Add it manually”. Bij een reis naar het buitenland voer je dan bv. Emmerich(Gr) als startpunt in. Kies bij het grenspunt in de app altijd Duitsland of België als land, anders denkt de app dat je in je woonland gaat reizen.

Reply