Solved

Forced to use outbound journey with Interrail pass instead of my weekend subscription card


Userlevel 3
Badge +3

Hi,

I wanted to travel out of the country with my NS Weekend Vrij Subscription Card, instead of using the outbound day.

Had a long discussion about whether I had to use the outbound journey or not. 

The conductor said I had to use the outbound first, before using other tickets. So he actually forced me to use the outbound journey. He filled it in himself on my ticket, without asking me.

As far as I know you can use the outbound day at any time, and choose to use other tickets instead. 

who was right here? I think it was unfair. I wanted to keep my outbound journey for another time, when my weekend subscription card is not valid. 

 

 

 

icon

Best answer by rvdborgt 17 June 2022, 22:34

View original

15 replies

Userlevel 5
Badge +5

if your NL ticket allows you to leave the country (tariffically) you are right. many conductors dont really know the tariffs as they only read summaries and interpret a lot by themself. so my tip is, within your own country, when not using outbound day, only show the local ticket.

 

Go to a ticket counter within NL, explain the situation they should be able to annulate the use of the outbound day.

Userlevel 7
Badge +9

@rvdborgt Can a conductor really do like this?

Userlevel 7
Badge +9

@rvdborgt Can a conductor really do like this?

No they can't. You are free to choose when you use your inbound and outbound journeys so any staff aren't allowed to enforce anything else.

@Sebastian Emil Sørensen dien een klacht in bij NS met een omschrijving van wat er gebeurd is, treinnummer, plaats, enz.; vraag om rechtzetting (terugbetaling van meerkosten indien van toepassing) en instructie van het personeel over de correcte regels.

Userlevel 3
Badge +3

I will do that @rvdborgt. He was both laughing at me and raising his voice. It was very unpleasant, while I stayed calm and trying him to show the rules on the interrail website. 
He just ended the conversation with “I do this for 30 years, so I know exactly how it works”. 🤷🏻‍♂️
 

Unfortunately, this is not the first time. Last time, a conductor invalidated my pass because of the same issue. It was also with NS International. 

Userlevel 7
Badge +9

I will do that @rvdborgt. He was both laughing at me and raising his voice. It was very unpleasant, while I stayed calm and trying him to show the rules on the interrail website. 
He just ended the conversation with “I do this for 30 years, so I know exactly how it works”. 🤷🏻‍♂️
 

Unfortunately, this is not the first time. Last time, a conductor invalidated my pass because of the same issue. It was also with NS International. 

Do mention all those details in your complaint. It wil probably take time before it gets processed but things like this really need to be reported. Some staff really don't get it that the rules change. Do let us know what happens with your complaint.

Userlevel 3
Badge +3

I totally agree with you @rvdborgt. 😊

Userlevel 7
Badge +14

@Sebastian Emil Sørensen 

Was it on the ICE or IC to Germany?
If yes do you have the trainnumber and travelday?

Userlevel 3
Badge +3

Hi Seewulf, it was on IC 60403 from Utrecht to Zürich, departing 21:00 yesterday.

Userlevel 3
Badge +3

Hoi @rvdborgt

De klacht dien ik in bij terugkomst, maar ik heb alvast contact opgenomen met de klantenservice met NS International. We hebben nu een discussie’tje over of ik ingecheckt had moeten zijn met het NS abonnement.

Ik check altijd op het laatst mogelijk station uit, voor ik de trein naar het buitenland neem. Volgens NS International is reizen zonder incheck hetzelfde als reizen zonder vervoersbewijs.

Ik kwam toevallig forumposts van jou tegen bij NS waar je schrijft dat nultickets niet nodig zijn. 

Heb het ook al honderden keren zo gedaan. 🤷🏻‍♂️🫣

Vind je het gek dat mensen met het vliegtuig gaan, het wordt onnodig ingewikkeld gemaakt allemaal. 🤣

 

Userlevel 3
Badge +3

“In het vervolg kan je een ticket kopen tot het eerste station over de grens. Dan beschik je over een geldig ticket. Jouw Interrail pas is namelijk pas geldig vanaf dat station.”

Dit klopt toch ook niet helemaal. Interrail is al geldig vanaf de grens, right? 😊

En dat extra ticket kopen lijkt mij nou juist ook niet de bedoeling.

Userlevel 7
Badge +9

Hoi @rvdborgt

De klacht dien ik in bij terugkomst, maar ik heb alvast contact opgenomen met de klantenservice met NS International. We hebben nu een discussie’tje over of ik ingecheckt had moeten zijn met het NS abonnement.

Ik check altijd op het laatst mogelijk station uit, voor ik de trein naar het buitenland neem. Volgens NS International is reizen zonder incheck hetzelfde als reizen zonder vervoersbewijs.

Dan moeten ze hun eigen regels eens beter lezen. De standaardregel voor internationaal reizen is dat je nergens incheckt of uitcheckt. Ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Omdat de kortingsregels voor internationale reizen anders zijn, wil je soms ook helemaal niet inchecken, want dat kan dan geld kosten.

Userlevel 7
Badge +9

“In het vervolg kan je een ticket kopen tot het eerste station over de grens. Dan beschik je over een geldig ticket. Jouw Interrail pas is namelijk pas geldig vanaf dat station.”

Dit klopt toch ook niet helemaal. Interrail is al geldig vanaf de grens, right? 😊

En dat extra ticket kopen lijkt mij nou juist ook niet de bedoeling.

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Je abonnement en je Interrail dekken het hele traject af DUS je gaat niet nog iets daarbij kopen want dan betaal je dubbel. Interrail geldt vanaf het grenstariefpunt en je abonnement tot het grenstariefpunt. Je kunt eens vriendelijk vragen of ze de regels eerst eens willen bekijken voordat ze antwoorden...

Userlevel 3
Badge +3

Dat dacht ik al. Degene die antwoordde gaf wel netjes aan geen expert te zijn op gebied van Interrail. En dat de verantwoordelijk afdeling het eens helemaal uit moet gaan zoeken. Heb gevraagd om het personeel uiteindelijk op de hoogte te stellen van de uitkomst.

En ik heb een couponcode gekregen voor een reis binnen Nederland. Dus het is voor zover opgelost, na heel veel uit te leggen. 😊

Userlevel 7
Badge +5

Nu heb ik vorig jaar herfst 2-mnd gehad-verdeeld over 8 trips van ca 1 week en kort geleden 10 dg/2mnd, met zeker 4 trips, had toen DalVrij en NU weekendvrij en dat was never nooit a problem-meestal ICE overdag genomen of ri. BE. Bewaar die extra IN/OUT dan voor als het net spits is of geen weekend.

Het lijkt me dat die nachttrein een beetje een apart geval is-want naar het schijnt gelden op die de NS-kaarten niet, ook niet voor binnenlands vervoer. Ik heb hem wel benut, maar vanaf DUS en ben vooruit gereisd. Maar rian is onze expert in dat soort dingen, dus volg zijn raad op.

Userlevel 7
Badge +9

@Sebastian Emil Sørensen Ik kwam net in de supportdatabase van NSI deze pagina tegen, waar o.a. expliciet staat:

"Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Grensabonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.”

Reply