Solved

Inbound/outbound probleem

  • 6 April 2023
  • 5 replies
  • 237 views

Ik ben nieuw hier en weet niet of vragen hier ook in het Nederlands gesteld kunnen worden, maar vooruit maar, ik waag het er op in de hoop antwoord te krijgen.

Ik zit namelijk met een onduidelijkheid.

Mijn situatie is als volgt. Ik heb een (digitale) Global pass voor twee maanden. Binnen die periode wil ik verschillende reizen maken. Een eerste reis heb ik al achter de rug. Daarbij heb ik mijn outbound/inbound gebruikt (onbegrijpelijk trouwens dat je bij zo'n meermaandenpas maar één keer outbound/inbound kunt gebruiken)

 

Een volgende reis ligt in het verschiet, van Amsterdam naar Heidelberg. Daarover heb ik nu een paar vragen:

  • Als ik het goed begrijp moet ik nu een apart kaartje kopen voor het traject binnen Nederland. Ik heb een Dal Voordeel abo… Is het mogelijk online een NS ticket te kopen met Dal Voordeel? (Want ik kan wel inchecken met mijn OV-kaart, maar uitchecken zal niet lukken aangezien ik dan in een trein zit die de grens over gaat)
  • In het geval van bovenstaande reis, dien ik dan een ticket te kopen tot Venlo (eerste plaats voor de grens) of tot Mönchen-Gladbach (eerste plaats na de grens)? Het lukt me namelijk niet om aan mijn Interrailpas een reis vanaf Venlo naar Heidelberg toe te voegen; een reis vanaf Mönchen-Gladbach lukt wel. Dit wordt toch nogal een dure bedoening zo, ondanks de Interrail pas, als ik ook nog extra voor de volle prijs twee keer een ticket tussen Amsterdam en Mönchen-Gladbach moet kopen.

Ik vind het overigens onbegrijpelijk dat dit zo omslachtig is. Maakt treinreizen er bepaald niet aantrekkelijker op met al dit geregel dat erbij komt kijken (komt bijv ook nog eens regelen van reserveringen bij).

Alvast bedankt aan wie meer duidelijkheid kan bieden

icon

Best answer by rvdborgt 6 April 2023, 22:18

View original

5 replies

Userlevel 7
Badge +9

Je hebt in principe een kaartje tot het grenstariefpunt nodig. Dat ligt voor de Nederlandse grenzen niet in een station maar echt op de grens. Je kunt dat online kopen door de korting "BahnCard 100” te kiezen in combinatie met je 40% korting in Nederland. Als je met de ICE of IC Berlijn reist, kan het wel zijn dat een Sparpreis tot het eerste station na de grens goedkoper is. De website van NS International zal je dat dan aanbieden.

Je moet verder in Nederland nergens in- of uitchecken; voor eventuele poortjes gebruik je het internationale kaartje.

Bedankt voor je snelle antwoord rvdborgt!

Als grenstariefpunt geldt voor bovengenoemde reis volgens mij Venlo. Maar het traject Venlo - Heidelberg aan de pas toevoegen lukt dus niet - krijg dan de mededeling dat ik outbound/inbound al gebruikt heb.

Dat online voor het traject Amsterdam - Venlo kopen door de korting "BahnCard 100” te kiezen kan dan op de website van de Deutsche Bahn (neem ik aan)?  Of op de site van NS International?

Userlevel 7
Badge +9

Als grenstariefpunt geldt voor bovengenoemde reis volgens mij Venlo.

Nee, dat is Venlo Grens.

Maar het traject Venlo - Heidelberg aan de pas toevoegen lukt dus niet - krijg dan de mededeling dat ik outbound/inbound al gebruikt heb.

Dat klopt. Ofwel moet je de eerste trein handmatig toevoegen vanaf Venlo(Gr) in Duitsland, ofwel kies je Kaldenkirchen als vertrekstation.

Dat online voor het traject Amsterdam - Venlo kopen door de korting "BahnCard 100” te kiezen kan dan op de website van de Deutsche Bahn (neem ik aan)?  Of op de site van NS International?

Bij DB kun je weliswaar BahnCard 100 kiezen, maar dan geen 40% korting in Nederland in combinatie daarmee. Op de website van NS International kun je beide tegelijk kiezen.

Wederom dank voor je accurate antwoord rvdborgt.

Nuttige verduidelijkingen. Eerlijk gezegd kan ik in de dropdown menuutjes op de websites van NS International en Deutsche Bahn de keuze Venlo (Gr) niet terugvinden, maar Kaldenkirchen is een goed alternatief (zal voor de ticketprijs weinig schelen)

 

Userlevel 7
Badge +9

Nuttige verduidelijkingen. Eerlijk gezegd kan ik in de dropdown menuutjes op de websites van NS International en Deutsche Bahn de keuze Venlo (Gr) niet terugvinden, maar Kaldenkirchen is een goed alternatief (zal voor de ticketprijs weinig schelen)

Grenspunten kun je niet als bestemming kiezen. Daarom moet je BahnCard 100 (= netkaart Duitsland) als korting invoeren (samen met je Nederlandse korting) en als bestemming de eerste halte na de grens kiezen. Die 2 kortingen tegelijk kan alleen bij NS International.

Reply