Netherlands to Barcelona. What are the best options?


Hello everyone,

 

My name is Carlo van Groeningen and I am a staff member at a scouting group in Leiden (NL). This summer we really want to go to Barcelona to discover this beautiful city. It is the first time that I organize such a long trip so I need some help from others. I want to take the train from the Netherlands to Barcelona with 18 children (15 to 18 years old) and 3 staff members between the ages of 25 and 27.

The boarding station in the Netherlands does not matter that much. The journey itself does. I saw online that there were options through paris, but then you had to go to another station in paris. That seems a bit scary to me. So I prefer to go via Brussels.

We would like to leave on 7 or 8 August and return to the Netherlands on 14 August. I'm not really sure what our best options are to buy. Hopefully someone can help with that.

Does someone know what I should buy and the prices.

Kind regards Carlo

rvdborgt 1 year ago

Voor langeafstandstreinen in Frankrijk en Spanje moet je altijd een extra reservering betalen. Een overzicht van de kosten van die reserveringen kun je hier vinden. Een paar voorbeelden:

Thalys Amsterdam - Parijs: 30€ (beperkt beschikbaar)

TGV Brussel - Frankrijk: 20€ (zeer beperkt beschikbaar)

TGV Parijs - Barcelona: 34€ (beperkt beschikbaar)

TGV Valence - Barcelona: 20€  (beperkt beschikbaar)

Het is niet gezegd dat een Interrail de goedkoopste oplossing is. Dat hangt van de beschikbare gewone tarieven af. En voor een dergelijke groep zijn er ook groepstarieven beschikbaar. Je zou voor de prijzen/reserveringen vanaf Brussel via telefoon bij de SNCF kunnen boeken: kies #85 voor Engels; geen boekingskosten, tickets of reserveringen worden via e-mail gestuurd. Voor het deel naar Brussel zijn er bij NS jongerentarief of vroegboekkorting ("early bird”) beschikbaar.

View original

3 replies

Userlevel 7
Badge +5

Daarvoor was dus altijd gewoon (stond altijd zelfs in handbook scouting-voor staf) een aparte afdeling van NS-INtern. Of probeer Treinreiswinkel.

Ik waarschuw alvast maar: dat gaat ontstellend veel kosten (reken maar op 3-4x zoveel als een voordelig vliegticket). Voordeligste optie is vermoed. een 4-daags InterRail/junior-kijk zelf maar wat dat kost. Maar als je dat idee van ´trein is altijd beter´ wat van je af kan zeggen: Touringcar. Of de FLIX of BlaBla bus.

MAAR als je ook nog perse met die hi-speed treinen wil dan gaat het ontstellend veel aan €€ en moeite kosten om de ook nodige toeslagen en REServeringen te doen voor zoń groep. Dit forum wemelt elke dag van oliedomme newbees over de oceaan die nou net allemaal juist perse die trip willen maken=overcrowding.

Dat kan goedkoper-met veel langere reistijd en meer overstapjes. Bvb met de nachttrein Paris-Grens FR/ES (Port BOU) en dan met lokale RENFE (=NS van ES) rodalies naar Bcn. Nachttrein is van de franse NS=SNCF en die (overigens geheel toevallig zit ik nu in een gare met hun gratis wifi) moeten meen ik nog steeds gewoon een flinke afdeling voor groepen hebben-die fransozen hebben volop van die kinderkolonies die staatsgesubsidieerd erop uit trekken.

P kan je bereiken met gewone treinen _BeNeLux tot Antwrp-dan BE trein naar LIlle, dan TGV tot enkel :Paris. Dan ben je ca 22-24 hr onderweg met die nachttrein. Thalys is veel sneller maar ook veel, veel duurder.

Door de hoeveelheid spullen die we mee moeten nemen is vliegen geen optie voor ons. Ik zag inderdaad dat er 2 opties waren met de trein. Via Parijs en via Brussel. Brussel heeft mijn voorkeur aangezien je in Parijs van station moet wisselen. Ik vind dat best risky met een groep pubers. Allen heb ik dan genoeg aan die 4 daagse Global pass interrail jongeren? Of moet ik dan nog meer aanschaffen? Daarnaast zie ik ook dat er misschien nog extra kosten bij komen nadat je de pas geboekt hebt voor stoelen? Of is dat niet nodig?

Userlevel 7
Badge +9

Voor langeafstandstreinen in Frankrijk en Spanje moet je altijd een extra reservering betalen. Een overzicht van de kosten van die reserveringen kun je hier vinden. Een paar voorbeelden:

Thalys Amsterdam - Parijs: 30€ (beperkt beschikbaar)

TGV Brussel - Frankrijk: 20€ (zeer beperkt beschikbaar)

TGV Parijs - Barcelona: 34€ (beperkt beschikbaar)

TGV Valence - Barcelona: 20€  (beperkt beschikbaar)

Het is niet gezegd dat een Interrail de goedkoopste oplossing is. Dat hangt van de beschikbare gewone tarieven af. En voor een dergelijke groep zijn er ook groepstarieven beschikbaar. Je zou voor de prijzen/reserveringen vanaf Brussel via telefoon bij de SNCF kunnen boeken: kies #85 voor Engels; geen boekingskosten, tickets of reserveringen worden via e-mail gestuurd. Voor het deel naar Brussel zijn er bij NS jongerentarief of vroegboekkorting ("early bird”) beschikbaar.

Reply