Solved

pasnummer is idnummer or documentnummer?

  • 7 May 2023
  • 9 replies
  • 2832 views

Ik hoorde dat het pasnummer het idnummer is. 

Nu heb ik het documentnummer ingevoerd bij mij en mijn gezinsleden en deze heeft hij goedgekeurd. Dus nu twijfel ik. 

Als het toch het idnummer is, hoe verander ik dit dan?

icon

Best answer by rvdborgt 8 May 2023, 09:27

View original

9 replies

Userlevel 7
Badge +9

Waar heb je dat ingevoerd?

Dat weet ik niet meer. Het is al even geleden.

Op mijn digitale pas staat nu het nummer van mijn document ingevuld is bij  mijn idnummer. En het pasnummer is een nummer gemaakt door interrail: 7M6JKK.

Ik snap er niks meer van, want met dit nummer kan ik geen seat reserveren bij Italyrail.

Wat ingewikkeld allemaal. Het heeft mij bijna 1000 euro gekost en ik kan interrail niet bellen. Dat maakt mij nerveus.

Oké. Ik lees nu dat je ook bij een ander persoon hebt geantwoord die hetzelfde probleem had.

Dus het documentnummer is het idnummer bij ern eurrailpas/interrailpas?

 

Userlevel 7
Badge +9

Je haalt denk ik een aantal dingen door elkaar.

Het pasnummer dat je noemt is het nummer van je mobiele Interrailpas. Dat heb je van Interrail gekregen en dat heb je nodig om je pas in de Rail planner app toe te voegen en te activeren. Je kunt dat nog steeds zien onder My Pass.

Het ID-nummer is het nummer van je paspoort of identiteitskaart. Dat heb je bij de activering van de Interrailpas ingevuld in de app. Dat nummer kun ook onder My Pass zien. Mocht je hier het verkeerde nummer hebben ingevuld, dan kun je dat wijzigen door je pas te deactiveren en bij de nieuwe activering het goede nummer in te voeren.

Er bestaat ook nog een "pass cover number”, ofwel het pasomslagnummer. Dat staat op de omslag van een papieren pas en ziet er iets anders uit, voor Interrail een hoofdletter i en 8 cijfers.

Sommige websites, waaronder Italiarail, vragen voor de boeking om een pass cover number. Helaas noemen ze het soms anders, zoals Italiarail, dat het over een "passholder number” heeft. Als je een mobiele pas hebt, kun je hier een pass cover number genereren:

Dagtreinen in Italië kun je overigens beter via de ÖBB reserveren, op tickets.oebb.at, want daar komen geen extra boekingskosten bij. Voeg daar de korting Interrail/Eurail toe voor iedere reiziger en kies dan "One-way tickets en day tickets”. Kies niet "Seat reservations only” want dat werkt niet voor Italië.

Waar zie je trouwens dat je een “documentnummer” moet invullen? Welke website?

Het verwarrende is dat in de persoonlijke info op je interrailpas je ingegeven documentnummer ineens onder het kopje 'id-nummer' wordt vermeld. Het is natuurlijk geen idnummer, want dat is je BSN namelijk. En dat punt schept verwarring.

Ik neem dus nu aan dat het documentnummer het nummer van je paspoort is. Als niet, dan hoor ik dat nog graag.

 

Userlevel 7
Badge +9

Het verwarrende is dat in de persoonlijke info op je interrailpas je ingegeven documentnummer ineens onder het kopje 'id-nummer' wordt vermeld. Het is natuurlijk geen idnummer, want dat is je BSN namelijk. En dat punt schept verwarring.

Ik neem dus nu aan dat het documentnummer het nummer van je paspoort is. Als niet, dan hoor ik dat nog graag.

Maar waar heb je dan "documentnummer” gezien? Ik heb dat op de Interrail-website of in de app nog niet gezien.

Je nummer van je paspoort wordt gevraagd, dus ik ging al uit van ‘documentnummer’, zoals het aangegeven staat op het paspoort. Als dan je interrailkaart actief gemaakt is, staat je paspoortnummer ineens achter ‘id-nummer’. Daar schept verwarring. Als ze bij het invoeren van de gegevens naar een id-nummer zouden hebben gevraagd dan had ik het BSN ingevuld.

Hopelijk begrijp je het wat ik schrijf. 

Userlevel 7
Badge +9

Je nummer van je paspoort wordt gevraagd, dus ik ging al uit van ‘documentnummer’, zoals het aangegeven staat op het paspoort. Als dan je interrailkaart actief gemaakt is, staat je paspoortnummer ineens achter ‘id-nummer’. Daar schept verwarring. Als ze bij het invoeren van de gegevens naar een id-nummer zouden hebben gevraagd dan had ik het BSN ingevuld.

Ha, nu snap ik het. Dat documentnummer is inderdaad je paspoortnummer. Je BSN heeft niemand nodig voor Interrail.

Bedankt voor je geduld en meedenken RvdBorgt!

Zonder deze community kunnen de interrailers niet.

 

Vriendelijke groeten van Tineke

Reply