Solved

Turning 28 soon and want to book a youth pass now that im 27 still

  • 3 March 2022
  • 5 replies
  • 289 views

Beste Interrail community, even een praktische vraag. Ik heb even een vraag over een jongerenpas voor 4 dagen binnen een maand reizen. Op 8 maart word ik 28 jaar en ik wil mijn pas nog als jongeren pas aanvragen nu ik nog 27 jaar ben. ik ben van plan om op 26 maart naar Zwitserland te reizen en op 2 april terug te komen kan ik dan een dezer dagen alvast het jongere ticket aanschaffen voordat ik mijn verjaardag heb en mijn concrete vraag is mag ik ook vanaf de start datum van de ingang van mijn pas nog binnen Nederland reizen of moet ik direct naar het buitenland reizen. Mijn idee is zo: ik koop 6 maart een jongerenpas. Begin die dag al met reizen door Nederland (1 van 4 dagen), dan neem ik op 26 maart de trein naar buiten NL naar zwitserland (2 van 4 dagen), op 2 april ga ik van Zwitserland naar NL terug (3 van 4 dagen). Dan heb ik zelfs nog een dag over als het goed is. Maar weet iemand of dit mogelijk is?

icon

Best answer by rvdborgt 3 March 2022, 10:00

View original

5 replies

Userlevel 7
Badge +9

Je moet nog 27 zijn op je eerste reisdag. Die eerste reisdag moet dus uiterlijk 7 maart zijn (de dag voor je verjaardag). Wat je op die dag voor reis maakt, is niet relevant. Dat mag je helemaal zelf uitmaken en mag dus ook een reis buiten Nederland zijn. Je hoeft die reis niet echt te maken als het alleen maar is om een goedkopere Interrail te kunnen kopen.

Je moet er wel rekening mee houden dat je maar op maximaal 2 van je reisdagen in Nederland kunt reizen. Dat hoeven niet de eerste en de laatste reisdagen te zijn; dat mag je zelf beslissen.

Als je meer dan 2 reisdagen in Nederland nodig hebt, dan moet je daarvoor een ander kaartje kopen. Voor internationale reizen dan tot de grens. Als je een abonnement hebt, kun je dat natuurlijk ook gebruiken. Netabonnementen gelden tot aan de grens.

Userlevel 7
Badge +5

Check zeker toch ook de prijzen op bahn.de voor (huis)-bestem in CH, kan nog behoorlijk lager zijn als je vermoed. Vermoedelijk is IR enkel interessant als je IN CH ook nog flinke reizen denkt te maken-dat is daar peperduur zonder al die ABOś die Zwitsers altijd hebben.

Userlevel 7
Badge +9

Check zeker toch ook de prijzen op bahn.de voor (huis)-bestem in CH, kan nog behoorlijk lager zijn als je vermoed.

Dat klopt inderdaad. Als je alleen maar een retour Zwitserland wilt, zijn gewone tickets meestal goedkoper. De beste website daarvoor is die van DB.

Heb DB ook gecheckt maar dit lijkt toch goedkoper met een global interrail ticket voor jongeren. Wel heb ik nog een vraagje aan @rvdborgt . Als ik de geldigheid wil behouden voor het jongere ticket moet ik vóor 8 maart de interrail pas in gebruik nemen. Wat moet ik concreet doen om de pas te activeren? Inchecken bij de NS? 

''Je hoeft die reis niet echt te maken als het alleen maar is om een goedkopere Interrail te kunnen kopen." 

Dit bovenstaande stukje snap ik niet helemaal.. Als ik vóor 8 maart een reis maak met de trein (in Nederland), dan kan ik nog een keer Nederland inreizen, maar niet meer uit toch. Dus dan zal ik tot aan de grens op de dag dat ik echt vertrek naar zwitserland (26 maart) een kaartje moeten kopen tot Venlo. Klopt dit zo?

Vast heel veel dank voor jullie behulpzame reacties. Esmée

Userlevel 7
Badge +9

Om je Interrail te activeren, moet je de stappen uit de bevestigingsmail volgen. Op het moment dat je je eerste dag van geldigheid hebt gekozen, zal die dag worden geactiveerd.

Je kunt maar op 2 van je reisdagen in Nederland reizen. Als je dat op meer dagen zou willen doen, dan kijk je het beste welke dagen het duurst zijn en daarvoor gebruik je dan Interrail; voor de andere dag(en) koop je dan een los kaartje. Als je via Venlo het land verlaat en je hebt een kaartje voor Nederland nodig, dan heb je er een tot Venlo Grens nodig (dat is niet hetzelfde als Venlo station).

Reply