Solved

Trip Brussels - Prague - Budapest - Ljubliana - Munchen - Brussel

  • 30 March 2023
  • 3 replies
  • 148 views

 

I am looking to make a trip in the summer, on my own (female, 41) and was wondering if this is itinerary is going to be too much as all my 'train-days' are quite long. 

Do any of you have experience with these trains and know if these will be comfortable, have catering,?

Also, any tips on reservering seats in advance? According to the railplanner app I don't have to reserve for any of these trains.

Thanks!

icon

Best answer by BrendanDB 31 March 2023, 11:00

View original

3 replies

Userlevel 7
Badge +7

Uit Gent? 🙃

Kun je je treinen iets meer detailleren, want nu zie ik bvb op de eerste dag dat je drie keer overstapt, maar niet exact op welke treinen. 

In ieder geval: op de ICE's heb je een bordbistro, soms bordrestaurant met een behoorlijk aanbod aan eten en drinken. Op de Oostenrijks/Tsjechische Railjets evenzeer. En ik vermoed ook dat je een heuse restaurantwagon hebt tussen Tsjechië en Hongarije.

Ljubljana - München had geen catering (deze zomer gedaan). 

Maar opnieuw, zonder exacte treindetails kunnen we dat niet exact zeggen.

Als je je treinen opzoekt via Deutsche Bahn of de DB navigator, zie je ook over welke faciliteiten de treinen beschikt. ÖBB en Ceske Drahy laten dat ook weten. Check dus zeker eens ook op de nationale treinwebsites of apps. 

Yep, ik vertrek inderdaad vanuit Gent (maar Brussel is iets gemakkelijker te situeren).

 

Ik vraag mij vooral af hoe dat gaat op die lange treinritten zonder overstappen. Ik wil dan wel eens even rondlopen, iets eten, naar de wc gaan, ... Maar hoe doe je dat met je bagage dan? Niet dat ik een panische schrik heb om bestolen te worden maar aangezien ik alleen zal reizen en de trein tussen Boedapest en Ljubliana en de trein tussen Ljubliana en München rechtstreekse treinen zijn die héél veel stoppen vraag ik mij af hoe ik dat het beste aanpak. 

 

Userlevel 7
Badge +7

Yep, ik vertrek inderdaad vanuit Gent (maar Brussel is iets gemakkelijker te situeren).

 

Ik vraag mij vooral af hoe dat gaat op die lange treinritten zonder overstappen. Ik wil dan wel eens even rondlopen, iets eten, naar de wc gaan, ... Maar hoe doe je dat met je bagage dan? Niet dat ik een panische schrik heb om bestolen te worden maar aangezien ik alleen zal reizen en de trein tussen Boedapest en Ljubliana en de trein tussen Ljubliana en München rechtstreekse treinen zijn die héél veel stoppen vraag ik mij af hoe ik dat het beste aanpak. 

 

Ik zou een of twee treinen vroeger nemen naar Brussel, een beetje meer speling voorzien voor de gebruikelijke ochtendvertraging richting Brussel. De meeste mensen hebben dan nog geen verlof, en op drukkere pendeltreinen, zeker richting einde spits durft er wel een vertraging van 5 à 10 minuten inzitten. Dan wil je iets meer buffer om je ICE te halen.

ICE’s die je zult nemen, hebben allemaal een Bordbistro of Bordrestaurant. Wat je kunt verwachten van de trein, vind je hier: https://www.seat61.com/trains-and-routes/ice.htm

Er is veel bagageruimte op de ICE, vaak aparte rekken in de gang uit het zicht. Misschien juist een oogje in het zeil houden in de echt grote stations (Brussel, Keulen, Frankfurt,...).

De Regensburg-Praag heeft geen extra voorzieningen vermoed ik.

De Railjets, zeer comfortabele treinen, vind je hier:  https://www.seat61.com/trains-and-routes/railjet.htm Ook veel bagageruimte, boven de zetels of op aparte rekken.

Budapest-Ljubljana; geen idee. Maar op basis wat ik vind, geen speciale voorzieningen.

Ljubljana München, zou er een restorijtuig moeten zijn en behoorlijk wat rijtuigen met aparte coupeetjes, waar er sowieso relatief veel sociale controle is. Maar ik heb deze vorig jaar genomen, en dan zat die er niet tussen. Ook hier, als je naar beneden scrolt een paar indrukken: https://www.seat61.com/international-trains/trains-from-Ljubljana.htm

Ik label altijd mijn bagage, en ga dan op wandel zonder zorgen eigenlijk. Waardevolle zaken (gsm, portefeuille, evt. andere elektronica,...) neem ik wel altijd mee in een kleinere zak. Verder, zou ik niet te veel schrik hebben om bestolen te worden. De meeste mensen laten hun bagage juist staan en vragen aan hun buur om eventjes een oogje in het zeil te houden als men naar het restaurant gaat. Er zijn altijd wel langere stukken waar de trein niet stopt. Op veel centraal Europese treinen (zeker in Duitsland, omdat eventuele gereserveerde plaatsen 15 minuten na vertrek worden opgeheven en open worden gesteld voor iedereen wanneer onbezet), vraag ik ook om mijn plaats vrij te houden of laat ik een jas liggen.

Reply