Solved

Van Polen naar Slowakije

  • 27 June 2021
  • 8 replies
  • 359 views

Leuke interrailers!

Dit bericht is in het Nederlands, maar reageer gerust in het Engels.

Mijn vriend en ik zijn bezig met het plannen van onze interrailreis en zouden graag het Tatra-gebergte in Slowakije willen bezoeken vanuit het plaatsje Starý Smokovec. Nu zijn we daarvoor in Krakau. Het probleem is dat de treinplanners ons via een grote omweg sturen (Via Katowice naar Tsjechië) om vervolgens Slowakije in te komen. Ik denk dat de grens tussen Polen en Slowakije dicht is? Weet iemand of deze grenzen binnenkort weer opengaan en/of er weer treinen gaan rijden tussen Polen en Slowakije. Eigenlijk tussen Krakau en Poprad/Starý Smokovec?

Groetjes!

icon

Best answer by Mattheas 28 June 2021, 10:27

View original

8 replies

Userlevel 5
Badge +1

Hoi Derk! De grens tussen Polen en Slowakije is niet dicht, maar volgens mij heeft Slowakije tot 1 juli nog wel (relatief) strenge inreisbeperkingen. De reden dat je een omweg krijgt is simpel: er zijn weinig tot geen treinen tussen Polen en Slowakije. Er zijn eigenlijk twee (bruikbare) opties:

  • Reis via de omweg zoals aangegeven in de planner, dus via Bohumin, Tsjechië.
  • Reis via Zakopane: regionale trein Krakau - Zakopane, lokale bus tot de Slowaakse grens bij Łysa Polana, dan lokale bus naar Tatranska Lomnica. Soms is er ook een directe bus van Zakopane naar Tatranská Lomnica. Vanaf daar gaan relatief frequente treinen naar Starý Smokovec. Lokale bussen zitten uiteraard niet in de Interrail pas inbegrepen.

De tweede optie geeft je ook de mogelijkheid om Zakopane en de Poolse zijde van de Hoge Tatra te bezoeken, en je gaat zelfs dwars door de Hoge Tatra heen! (noot: hoe de dienstregeling van de bussen tussen Zakopane en Slowakije momenteel is, is mij niet bekend. Ik ga er vanuit dat deze route gewoon mogelijk is; ik ben ook van plan deze route volgende maand te bereizen)

Beste Mattheas, 

Bedankt voor je antwoord fijn. 
Mag ik vragen welke reis je verder gaat maken? 

Groet! 

Userlevel 5
Badge +1

Beste Mattheas, 

Bedankt voor je antwoord fijn. 
Mag ik vragen welke reis je verder gaat maken? 

Groet! 

Hallo Derk! Ik heb nog geen vast plan, tegenwoordig plan ik meestal mijn reis onderweg. Ik ga in ieder geval met de nachttrein naar Wenen, de rest is nog open. Mijn plan is eerst naar Roemenië (Transsylvanië), daarna Budapest en dan via de Hoge Tatra naar Polen. De precieze invulling is een beetje afhankelijk van de reisbeperkingen en van mijn mood. De totale reis duurt ongeveer 2½-3 weken.

Plaatsen die ik van plan ben (eventueel) te bezoeken: Wenen, Budapest, Cluj-Napoca, Sighisoara, Sibiu, Brasov, Kosice, Hoge Tatra, Zakopane, Krakau, Gdansk, Wroclaw, Bratislava. Al kom ik waarschijnlijk niet aan alle bestemmingen toe.

Laat maar weten als je nog ideeën nodig hebt!

Hoi Mattheas, 

 

Ben jij nog actief hier? Ik zou je graag nog een vraag stellen over deze reis. Heb jij hem ondertussen al gemaakt? Wij zijn op dit moment aan het kijken om de reis te gaan maken, maar hadden er nog een paar vragen over. 

 

Groet, Derk 

Userlevel 7
Badge +14

Just ask here :) Maybe @Mattheas  or another traveler have the anwer for you :)

We would like to go from Krakow to Kosice, but can't find a good option...

Userlevel 7
Badge +14

We would like to go from Krakow to Kosice, but can't find a good option...


yeah there are just two raillines between Poland and Slovakia (both currently without passenger traffic)

Routes you can do is via Bohumin (Czech Republic) ,Zakopane - not included Bus - Poprad / Tatramountains and further by train :/

Last year they tried a direct train via one Polish/Slovakian Railborder but didn´t offer it this year 😕 Gdynia - Krakow - Zilina (took even longer as via Bohumin 😃 ) https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=ZSSK&kategorie=R&cislo=421&nazev=&rok=2020

Little update on this one. Currently i am travelling from Zakopnane to Slovakia (Kosice).

You can book a flixbus (at a booking office) from Zakopnane to Poprad for 41 zloty (euro 9) and from there you can take the train to a station of your required destination in Slovakia.

Have a good trip!

Reply