Solved

Second outbound journey. How to book?

  • 7 April 2023
  • 5 replies
  • 136 views

Hi there,

After searching these forums for quite some time, I did find questions related to mine, but I still do not know what to do.

I will be travelling in and out of my country (The Netherlands) twice in the two months that I will use my Interraill pass. The Interrail out- and inbound journeys are clear, but this is about the second out- and inbound journey.

My wife, two kids and me will take the ICE from Utrecht towards Mönchengladbach (and change there). My kids travel for free in the Netherlands with their OV Chipkaart and my wife and I have no discount whatsoever. 

What ticket do we buy in the Netherlands and how to we make the registration in the app? Do I buy tickets from Utrecht to Venlo? To Kaldenkirchen (where it will not stop)? To Mönchengladbach?

It seems logical that the answer to that question will dictate what part I register in the app for interrail travel, but is that really true?

And how do we do the same for our return journey? We will be on a Dusseldorf - Venlo train then.

Thanks a lot in advance for the help!

 

Freek

icon

Best answer by rvdborgt 7 April 2023, 14:46

View original

5 replies

Userlevel 7
Badge +9

Als je geen inbound/outbound meer over hebt, dan heb je een kaartje van of naar het grenstariefpunt nodig. Dat ligt bij de Nederlandse grenzen niet in een station maar echt op de grens, ook al stopt daar geen trein. Het NS-loket verkoopt ook kaartjes tot de grens. Je kunt ook 24/7 telefonisch boeken. Er zijn geen boekingskosten, aangezien je dit niet bij NS online of bij de kaartautomaat kunt kopen. Bij NS kun je wel een kaartje met de korting BahnCard 100 kopen maar daarmee krijg je in Nederland automatisch 15% korting, iets waar je zonder abonnement geen recht op hebt.

In Nederland check je nergens in of uit, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Voor eventuele poortjes gebruik je de QR-code op het kaartje dat je hebt gekocht of die QR-code van Interrail. In de app voer je de grensoverschrijdende trein handmatig in vanaf of tot Venlo(Gr) (in Duitsland).

Als je in Nederland een netkaart hebt (Weekend Vrij, Altijd Vrij, Kids Vrij enz.,) dan heb je naast je Interrail niets nodig. Je checkt bovendien nog steeds nergens in of uit. Zie ook:

https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9043/related/1

Voor je tweede outbound/inbound moet je inderdaad zelf een kaartje naar en vanaf de grens kopen. Helaas kan dat niet via het telefoonnummer van NS International. Zij doen niets met het product Interrail en kunnen dit dus niet verkopen. Dat is het antwoord dat ik vandaag kreeg, ondanks dat ze echt probeerden te helpen.

Ik heb het opgelost door bij het loket van NS International in Rotterdam kaartjes te kopen. Daar weten de mensen wel hoe dit moet, en krijg je precies het juiste product. Voor mijn reisgenoot kocht ik kaartjes tot en vanaf het grenspunt in Emmerich (ook al maakt de trein daar geen stop). Zelf heb ik in het weekend 100% korting in NL, maar ik moest nog wel een toeslag voor de ICE kopen voor 2,90 euro.
Met de losse treinkaartjes kun je in/uitchecken en de poortjes openen bij een NS station.

Helaas is het lastig als je niet zo’n loket in je buurt hebt. Dit is echt een tekortkoming van Eurail/Interrail.
Je kunt wel online een kaartje naar het dichtstbijzijnde station over de grens kopen maar je bent dan meer geld kwijt.

De Interrail app laat je niet voor de tweede keer een treinrit activeren die over de grens gaat. Je moet dus met de hand de rit vanaf of naar het grenspunt invoeren, dan werkt het wel.

Ik kon wel via de eurail website plaatsreserveringen maken voor de gehele rit.

 

Userlevel 7
Badge +9

Voor je tweede outbound/inbound moet je inderdaad zelf een kaartje naar en vanaf de grens kopen. Helaas kan dat niet via het telefoonnummer van NS International. Zij doen niets met het product Interrail en kunnen dit dus niet verkopen. Dat is het antwoord dat ik vandaag kreeg, ondanks dat ze echt probeerden te helpen.

Dan had je iemand aan de lijn die niet wist hoe het werkte.

Ik heb het opgelost door bij het loket van NS International in Rotterdam kaartjes te kopen. Daar weten de mensen wel hoe dit moet, en krijg je precies het juiste product.

Dat kunnen ze aan de telefoon ook. Als ze tenminste weten hoe ze hun werk moeten doen.

Helaas is het lastig als je niet zo’n loket in je buurt hebt. Dit is echt een tekortkoming van Eurail/Interrail.
Je kunt wel online een kaartje naar het dichtstbijzijnde station over de grens kopen maar je bent dan meer geld kwijt.

Niet per se. Veel goedkopere aanbiedingen zijn niet te koop naar het grenspunt, naar Duitsland geldt dat voor Sparpreis en Supersparpreis. Je moet dus altijd de prijs vergelijken tussen een kaartje naar het grenspunt en naar de eerste stop van de trein na de grens.

Ik kon wel via de eurail website plaatsreserveringen maken voor de gehele rit.

Dat kan, maar dan heb je veel meer betaald dan nodig. DB verkoopt optionele reserveringen voor €4,50 per reis (incl. alle treinen) of ÖBB €3 per trein in 2e klas of €0 in 1e klas. Interrail wil €8 per trein hebben dus dat is al snel veel duurder.

Voor je tweede outbound/inbound moet je inderdaad zelf een kaartje naar en vanaf de grens kopen. Helaas kan dat niet via het telefoonnummer van NS International. Zij doen niets met het product Interrail en kunnen dit dus niet verkopen. Dat is het antwoord dat ik vandaag kreeg, ondanks dat ze echt probeerden te helpen.

Dan had je iemand aan de lijn die niet wist hoe het werkte.

Ik heb het opgelost door bij het loket van NS International in Rotterdam kaartjes te kopen. Daar weten de mensen wel hoe dit moet, en krijg je precies het juiste product.

Dat kunnen ze aan de telefoon ook. Als ze tenminste weten hoe ze hun werk moeten doen.

Ik had de eerste reactie op deze vraag gebruikt om bij de telefoon van NS International naar de grenskaartjes te vragen (dank daarvoor!).

Degene die ik aan de lijn had heeft meerdere collega's geraadpleegd en de conclusie was dat ze deze kaartjes niet konden verkopen. Misschien had ik pech maar je kunt er in elk geval niet op rekenen dat je succes zult hebben.

 

Helaas is het lastig als je niet zo’n loket in je buurt hebt. Dit is echt een tekortkoming van Eurail/Interrail.
Je kunt wel online een kaartje naar het dichtstbijzijnde station over de grens kopen maar je bent dan meer geld kwijt.

Niet per se. Veel goedkopere aanbiedingen zijn niet te koop naar het grenspunt, naar Duitsland geldt dat voor Sparpreis en Supersparpreis. Je moet dus altijd de prijs vergelijken tussen een kaartje naar het grenspunt en naar de eerste stop van de trein na de grens.

De ICE in kwestie stopt na Arnhem pas in Düsseldorf dus was het in dit geval veel goedkoper om kaartjes naar grensplaats Emmerich te kopen (waar de trein dus niet stopt).

 

Ik kon wel via de eurail website plaatsreserveringen maken voor de gehele rit.

Dat kan, maar dan heb je veel meer betaald dan nodig. DB verkoopt optionele reserveringen voor €4,50 per reis (incl. alle treinen) of ÖBB €3 per trein in 2e klas of €0 in 1e klas. Interrail wil €8 per trein hebben dus dat is al snel veel duurder.

 

Ik had reserveringen nodig van SBB in Zwitserland (trein Utrecht - Basel). Op de site van SBB lukte dit niet. Misschien had het op bahn.de wel gekund? 
Het ging hier uiteindelijk om een klein verschil.

Userlevel 7
Badge +9

Dan had je iemand aan de lijn die niet wist hoe het werkte.

Ik heb het opgelost door bij het loket van NS International in Rotterdam kaartjes te kopen. Daar weten de mensen wel hoe dit moet, en krijg je precies het juiste product.

Dat kunnen ze aan de telefoon ook. Als ze tenminste weten hoe ze hun werk moeten doen.

Ik had de eerste reactie op deze vraag gebruikt om bij de telefoon van NS International naar de grenskaartjes te vragen (dank daarvoor!).

Degene die ik aan de lijn had heeft meerdere collega's geraadpleegd en de conclusie was dat ze deze kaartjes niet konden verkopen. Misschien had ik pech maar je kunt er in elk geval niet op rekenen dat je succes zult hebben.

Ik hoop dat je pech had… ze kunnen aan het loket technisch gezien echt niet meer dan aan de telefoon.

Ik had reserveringen nodig van SBB in Zwitserland (trein Utrecht - Basel). Op de site van SBB lukte dit niet. Misschien had het op bahn.de wel gekund? 
Het ging hier uiteindelijk om een klein verschil.

Utrecht-Basel kun je online ook reserveren via DB en ÖBB. Die laatste is €5 of €8 goedkoper dan Interrail.

Reply