Solved

stoelreservering

  • 6 September 2022
  • 2 replies
  • 63 views

Hallo allemaal, 

Aankomende vrijdag wil ik met de trein van Den Bosch naar Berlin hbf reizen. De planner geeft aan dat de prijzen voor de trein tussen Hannover hbf en Berlin hbf niet beschikbaar zijn. Er staat: ‘als er geen zitplaatsen voor Pashouders meer beschikbaar zijn, moet je een apart ticket voor het volle tarief kopen om mee te mogen reizen’. Echter staat daarboven in het groen weergegeven: ‘je bent klaar om in te stappen’.

Mijn vraag is of ik alsnog met deze trein mee kan reizen, zonder zitplaatsreservering? Of dat ik een andere trein moet nemen? 

icon

Best answer by Yorkie 6 September 2022, 12:53

View original

2 replies

Userlevel 7
Badge +5

Die VR wordt er naar het zich nu laat aanzien geSTAAKT in regio´s in NL. Dat kan die geplande reis nogal beinvloeden. Licht U in!

DB stopt soms met RES voor zitplaatsen-maar in principe is RES hier in DE nooit verplicht-al kan het heel soms wel eens gebeuren dat overvolle treinen uitgeruimd worden. Vanaf H naar B rijden volop ICE-zowat elke 30 min, en ik neem aan dat je wat flexible kunt wezen.

Nog maar weer eens-voor de 12345e X; het is vrijwel altijd veel beter niet op die app te varen, maar de sites van de railways te nemen-bahn.de, en daar kan je ook, indien gewenst, RES voor 4,50-nur sitzplatz. Met flink grote kans dat je vanwege de ook hier in DE enorme hoeveel Verspaetung/usw. toch niet in die trein beland, dan is dat geld foetsj. Met zeer ruime ervaring hier in DE-ik zit hier nu ook ver weg im Osten nahe zur PL-Grenze: als eenling kom je altijd wel mee.

Overigens merkwaardig die mededeling-als zodanig nog niet eerder hier zo getoond.

Userlevel 7
Badge +10

It seems that all trains for the routing to Berlin are optional for reservations (i.e. in green). However reservations are recommended.

You can therefore board and travel without worry, but may need to stand if full.

The IR reservation tool has standard generic messages that can mislead so it is always worth checking the other sites such as DB bahn or OEBB, plus their fees are usually cheaper than IR.

Reply