Solved

Reserving Renfe/ Ave trains online not possible anymore?


Badge
  • Keeps calm and carries on
  • 12 replies

Hi there,

We have travelled  in Spain by train / AVE lots of times before (especially between 2014 and 2017) and we always made our reservations via a Dutch company specialized in international train travel, called Treinreiswinkel.nl. In the past, they were very customer friendly, but now (having changed to Treinreiswinkel / Happyrail) it’s quite the opposite…

In fact they promised to make our reservations as always (5 in total, so no huge number), but as soon as we bought our Interrail passes from them, they simply said ‘thank you very much’ and left us in the cold  time after time, simply refusing to help us any further. So now, months later and with our planned trip approaching quickly (mid august), we still have NO reservations whatsoever…

So we would really like to make our own reservations online at Renfe.com, but even that seems impossible… It’s 2022, so this can’t be right, can it?? Are we overlooking something? Or is it really impossible to make RENFE / AVE reservations for Interrail/Eurail travellers online?

We will take our little boy (5 years old) with us for the first time and we can’t afford any sold out RENFE / AVE seats in our planned trip, so any kind advice would be MORE than welcome! At least I really hope this community is more active & friendly than ‘Happyrail’ (nothing to be ‘happy’ about) :)

Thanks a lot, any help would REALLY be appreciated! Ruben
 

icon

Best answer by rvdborgt 24 June 2022, 12:50

View original

12 replies

Userlevel 7
Badge +9

Known possibilities to make reservations for Spanish domestic trains:

Known possibilities to make reservations for TGV/AVE France-Spain:

 

Badge

Thanks a bunch rvdborgt! 

At least that’s a perfect excuse to plan a weekend trip to Germany at the beginning of July and make all reservations at a DB ticket office over there… Love German cities too :)

Badge

rvdborgt, do you know if you need passport numbers to make Renfe reservations?

The reason I ask:
My son’s passport will expire before our trip and we just requested a new one this afternoon. It will take 1,5 week before we receive a new one and it will be issued with a whole new (yet unknown) passport number. This means that IF passport numbers are required for Renfe reservations, we will have to wait at least 1.5 week before we go to a DB ticket office (Aachen, most likely)...

However, the mid august Renfe / AVE trains we want to reserve are not shown on Renfe.com yet, so I guess we will still be on time then, won’t we? Or are there any very popular Renfe connections that are likely to be sold out very quickly?

Userlevel 7
Badge +5

No, they do not-but they may want to see the pass and its cover nr (paper pass)-DB in general not

TrRW is door extreem moeiijke tijden gegaan en heeft eerst de winkel in AMS en recent ook de oude in Leiden moeten sluiten en is terug naar een soort 1manszaak-zoals helemaal in begin, Zal wel enkel nog leuke winstgevende dure pakketreizen voor mensen die er niks van snappen doen. Heb ze zelf ook moeten gedag zeggen laatst bij de sales.

Voor In FE kan je 9€ tiicket gebruiken-maar bijkopen voor stukje grens-1e halte-of met je sjip slim reizen. Overigens blijkt het bij DB vaak ook niet goed te gaan-onervaren of ongeinteresseerd personeel, of geen zin hebbend in wat hun geen % oplevert. Er zijn wel enkele betere slimmere zelfstandige BahnAgenturen die nergens voor terugschrikken, maar niet heel dicht bij grens NL/DE

Userlevel 7
Badge +5

DE ritten RENFE die als overduidleijke bottleneck bekend staan-en zeker in zomer/hi-season zijn de 2 directoś Bcn-Andalucia-waarbij ik zelf een stil vermoeden heb dat veel RENFE staf opdracht heeft die als ´sold out´ tegen die cheap0 passholders te melden-vergelijk de gewone tarieven eens met wat een pas-dag kost. Verder lijkt het erop-als je dit forum wat langer volgt-dat each&every passholder 1st time nou net die treinen wil nemen-invcl de directo toevoer TGV/AVE vanaf Paris.

Badge

Thanks Macadv!

Dus we moeten er wel op voorbereid zijn dat ze bij DB Aachen niet al te behulpzaam zullen zijn?

V.w.b. de bottlenecks:

We starten met onze Spanje rondreis in Sevilla (komende vanuit Portugal) en vanaf daar is ons schema als volgt:

Sevilla - Granada

Granada - Madrid

Madrid - Bilbao

Bilbao - Zaragoza 

Zaragoza - Girona

Ik vermoed dus dat met name beide treinen rond Granada eind augustus bottlenecks zijn?

Wat ik zelf al vreemd vond, is dat op thetrainline.com Granada - Madrid voor heel juli nog beschikbaar lijkt en voor heel augustus als ‘sold out’ staat. Ik heb dat geïnterpreteerd als vertaalfout voor ‘nog niet beschikbaar’… maar deze verbinding zal afgaande op jouw bericht toch niet echt voor heel augustus ‘sold out’ zijn mag ik hopen?

 

 

 

 

 

 

 

Userlevel 7
Badge +9

Dus we moeten er wel op voorbereid zijn dat ze bij DB Aachen niet al te behulpzaam zullen zijn?

Ze zullen wel willen helpen maar DB maakt het zijn personeel niet gemakkelijk. Spaanse treinen kunnen bij  DB alleen manueel op treinnummer worden geboekt, niet op basis van de dienstregeling, zoals voor de meeste andere treinen. Het treinnummer kunnen ze nu doorgaans wel weer vinden, nu RENFE weer dienstregelingen aanlevert, maar met die manier van boeken is niet al het DB-personeel erg vertrouwd.

Wat ik zelf al vreemd vond, is dat op thetrainline.com Granada - Madrid voor heel juli nog beschikbaar lijkt en voor heel augustus als ‘sold out’ staat. Ik heb dat geïnterpreteerd als vertaalfout voor ‘nog niet beschikbaar’…

Dat lijkt mij ook.

Badge

Een vriend van me woont vlakbij Berlin Hauptbahnhof, in het DB Reisezentrum daar zijn ze hopelijk wel het een en ander gewend…

Ik mail hem een te printen A4tje met daarop alle info incl treinnummers + onze Interrailpasnrs en pdf’s van onze paspoorten, zijn er dan nog mogelijke obstakels waar we rekening mee moeten houden?

 

 

Userlevel 7
Badge +9

Op zich is bij DB de informatie over de dienstregeling (met treinnummers) voldoende. Plus of je eerste of tweede klas wilt. Sommige DB-medewerkers zijn niet zo vertrouwd met manuele boeking op treinnummer, maar dan moeten ze in hun documentatie opzoeken hoe dat moet. Maar in Berlijn zou je wel enige ervaring verwachten.

Ik vermoed wel dat DB ook pas treinen kan boeken als dat via thetrainline.com mogelijk is.

Badge

 

 

Ik vermoed wel dat DB ook pas treinen kan boeken als dat via thetrainline.com mogelijk is.

 

Thanks! Niet als de treinen als beschikbaar op renfe.com verschijnen?
Of is dat normaalgesproken tegelijkertijd?

Userlevel 7
Badge +9

 

Ik vermoed wel dat DB ook pas treinen kan boeken als dat via thetrainline.com mogelijk is.

Thanks! Niet als de treinen als beschikbaar op renfe.com verschijnen?
Of is dat normaalgesproken tegelijkertijd?

Dat zou ik tegelijkertijd verwachten.

Badge

Het is gelukt, mijn vriend in Berlijn heeft alles kunnen reserveren bij DB Reisezentrum Berlin Hbf :)

Hadden alle spoorwegmaatschappijen hun zaken maar zo goed op orde als DB, hulde!

Reply